Piłkarska gra e-sportowa
E-sport przeżywa obecnie złoty wiek i istny boom. Trend ten nie umknął uwadze największych klubów sportowych. W coraz większym stopniu w w ich działalności biorą udział młodzi ludzie. Kluby te szukają więc sposobu aby zainteresować, przyciągnąć i zatrzymać przy sobie na dłużej jak najwięcej osób z tej grupy wiekowej. Wśród młodzieży coraz większym zainteresowaniem cieszą się gry piłkarskie e-sportowe w związku z tym największe kluby działające sportowym rynku zaczęły stawiać także na tą młodą odmianę aktywności sportowej i w coraz większym stopniu włączać ją do swoich strategii marketingowych.
Szybka droga
W dotychczasowej historii e-sportu kluby sportowe w większości obierały krótką a zarazem łatwą w realizacji drogę tworząc po prostu klubowa sekcję e-sportu. Wyszukiwały i przyciągały do siebie wyspecjalizowanych graczy, dla których piłkarskie gry e-sportowe nie miały tajemnic. Następnie tak sformułowaną drużynę zgłaszały do trwających już rozgrywek najczęściej toczących się w którejś z wersji gry FIFA, wydaniu 16, 17, 18 lub jakimkolwiek innym. Mniejsza część klubów nie szła na łatwiznę i stawiała na własne autorskie pomysły w tej dziedzinie. Zaczęły organizować własne eventy dużego formatu stawiając na własną markę. Wydarzenia takie zaczęły stopniowo przyciągać coraz większą uwagę, także dzisiaj na takie działania decydują się mocne marki typu F1 czy La Liga. Ich wejście na rynek e-sportowych gier wideo pociąga za sobą rzesze inwestorów i sponsorów, a przepływ pieniędzy z kolei przekłada się na znaczący wzrost znaczenia sektora. Im więcej pieniędzy tym szybszy rozwój e-sportu, a to powoduje jeszcze większy napływ środków. Tworzy się więc niemal samonapędzajacy się mechanizm.
Nowatorskie pomysły Lig Piłkarskich
Na początek Polska, w której stosunkowo od niedawna działa wirtualna liga rozgrywek Ekstraklasy. Wspólnie z Legardere Sport, czyli agencją wyspecjalizowaną w e-sporcie mającej prawa do ich transmisji, zamierza uruchomić e-sportową ligę piłkarską, będącą wirtualnym odpowiednikiem tej działającej od dawna w realu.
We Francji i Portugalii już od dłuższego czasu funkcjonują i sprawnie działają takie e-ligi. I tak np. francuska e-Ligue 1 składa się z aż 40 zawodników gry FIFA 18, którzy są reprezentantami 20 tamtejszych klubów 1 Ligii. Z kolei Portugalia może się pochwalić aż 3 kategoriami rozgrywek e-piłkarskich, zarówno ligowych jak i pucharowych. Oprogramowanie stworzone na ich potrzeby działa na najpopularniejszych platformach między innymi PS4, Xone oraz PC. Zbliżone rozwiązanie wdrożone zostało np. w Holandii oraz Austrii, gdzie wersje e-sportowe również są wirtualnymi odpowiednikami najważniejszych tradycyjnych lig.
Nieco odmienna koncepcja opracowana została w Hiszpanii. Tamtejszy projekt nazywa się La Liga eSports i opiera się na organizacji turnieju McDonald’s Virtual La Liga eSports, będącego jednocześnie formą kwalifikacji do finału turnieju mistrzostw świata FIFA18 eWorldCup, którego głównym organizatorem jest sama FIFA. Choć kwalifikacje odbywają się w formie on-line, na odległość, to kolejne etapy już organizowane są w wybranych miejscach w Hiszpanii. Transmisje takich wydarzeń obejrzeć można między innymi na Youtube oraz Twitch.
Ambasadorzy piłkarskiego e-sportu
Nie tylko kierownictwa poszczególnych lig podejmuje rozmaite działania w związku z wejściem na rynek i intensywnym rozwojem sportów wirtualnych. Zaobserwować można rosnące zaangażowanie samych piłkarzy, którzy decydują się zostać ambasadorami wirtualnej piłki angażując się we współpracę z e-sportowymi agencjami. Przykładami takich gwiazd footballu jest choćby reprezentant Argentyny a jednocześnie zawodnik Hebei China Fortune Javier Mascherano. Ma on podpisaną umowę partnerską z agencją eSports Planet działającą na latynoamerykańskim rynku. Jego rola polega między innymi na pomocy w organizowaniu e-sportowych turniejów piłki nożnej.
Innym przykładem jest były piłkarz zespołu Atletico Madryt Yannick Carrasco grający obecnie w chińskim Dalian Yifang FC. Realizuje on osobiste oraz zawodowe projekty z zakresu e-sportu dzięki partnerstwu z ARES eSport. Jako jej ambasador czynnie angażuje się w rozwój i popularyzację e-sportu. Tym co skłoniło go do związania się z Chinami jest fakt, że jest to kraj będący jednym z głównych rynków dla wirtualnych sportów, także tych organizowanych przez FIFA. Piłkarz ten nie jest jedynym ambasadorem organizacji Alpha Republic of Esport. Może ona pochwalić się także innymi gwiazdami takimi jak James Rodriguez (Bayern Monachium), Moussa Sissoko (Tottenham Hotspur) oraz Riyad Mahrez (Leicester City). W celu popularyzacji e-sportu każdy z nich prowadzi swoje własne konkursy oraz zawody a także aktywnie szuka nowych obdarzonych talentem graczy.
Legia Warszawa w dobie e-sportu
Kilka lat temu Chaze Clan, będąca jedną z czołowych i najważniejszych organizacji e-sportowych świata podpisała z warszawską Legią umowę o współpracy. O fakcie tym zaczęło być głośno jeszcze przed jego zawarciem i wielu się tego posunięcia ze strony Legii Warszawa spodziewało. Niewielu jednak obstawiało, że wybór stołecznej drużyny padnie na Chaze Clan, będącą największą tego rodzaju organizacją o zasięgu światowym. Oficjalnym początkiem współpracy połączonym z prezentacją była impreza Extreme Masters 2018, jaka odbyła się w Katowicach. W jego trakcie gracze drużyny Faze w półfinale mieli na sobie koszulki z herbem warszawskiej Legii. Współpraca zapoczątkowała realizację szeroko zakrojonych planów wiążących się z popularyzacją e-sportu piłkarskiego.
Piłkarski e-sport rozwija się coraz prężniej w ostatnich latach zarówno w Polsce jak i za granicą. Wzrost popularności sprawia, że z biegiem czasu tematem rozgrywek e-sportowych i organizacją zmagań wirtualnej piłki nożnej zaczynają się interesować kolejne znane światowe ligi sportowe a i również uznani sportowcy mający w swoim dorobku liczne osiągnięcia włączają się ochoczo w tą formę działalności. Staja się twarzami i ambasadorami znanych marek stawiających na wirtualny sport. Trend wzrostowy e-sportu, w tym piłki nożnej będzie z pewnością się utrzymywał w kolejnych latach, a nawet przybierał na sile. Każda kolejna liga zainteresowana tym zagadnieniem wchodząca do sektora e-sportu będzie tylko zwiększać jego znaczenie przyciągając kolejne rzesze fanów oraz kibiców oferując im coś nowego, czego jeszcze nie widzieli. Ciekawe propozycje, możliwości rozwoju i potencjał jakie piłkarski e-sport ze sobą niesie są więc w zasadzie nieograniczone i trudno wątpić w to, że w kolejnych latach trend ten się zatrzyma, albo spowolni. Z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością będzie wręcz przeciwnie – będzie on przybierał na sile.
Rozgrywki e-sportowe możesz znaleźć również w niejednym kasynie internetowym, które oprócz zakładów bukmacherskich, e-sportu i sportu wirtualnego oferują też olbrzymi wachlarz gier hazardowych na pieniądze. W takich grach nierzadko możesz odebrać hojny bonus bez depozytu na start, dzięki któremu pograsz w kasynie, nie kładąc na szalę własnych oszczędności.